Uued PESA trammid saavad järk-järgult nimed

Retrotramm Anne sai endale nime Anne Veski järgi. Foto: erakogu

Aktsiaselts Tallinna Linnatransport jätkab Tallinna trammidele nimede andmise traditsiooni ning annab teada, et uutele PESA trammidele sobivate nimede valimiseks on moodustatud komisjon, kes on välja valinud juba ka esimese kategooria ja nimed.

Komisjoni ülesandeks on valida trammidele nimed, mis peegeldavad Tallinna ajalugu, kultuuri ja olulisi isikuid, pakkudes seeläbi meie linna ühistranspordile väärikat sümboolikat. Komisjoni esimeheks on abilinnapea Kristjan Järvan ning lisaks kuuluvad komisjoni Aktsiaseltsi Tallinna Linnatransport nõukogu esimees Taavi Aas, juhatuse liige Kaido Padar, kommunikatsiooni- ja turundusjuht Merilyn Räbbin ning Tallinna Transpordiameti juhataja Indrek Gailan ning ühistranspordiosakonna juhataja Liis Spiegelberg.

Komisjon on välja valinud esimese kategooria ja nimed, milleks on töösturid, kes on mänginud võtmerolli linna arengu ja jõukuse kujunemisel, mistõttu peeti oluliseks nende pärandi jäädvustamist trammide nimedes. Esimeste trammide nimedeks saavad Rotermann, Luther, Krull ja Lorup.

„Töösturid on andnud Tallinna õitsengusse äärmiselt olulise panuse. Ka esimene trammiliin avati Tallinnas just laevatööstuse teenindamiseks. Ei ole liialdus öelda, et just tööstus pani aluse Tallinna ühistranspordile. Ka tänases linnapildis näeme mitmeid väärikaid ja arhitektuurselt silmapaistvaid kvartaleid, mis on kerkinud just tänu töösturite ettevõtlikkusele. Lisaks kvartalitele kannavad nüüd nende töösturite nimesid ka meie kõige uuemad trammid. Tallinn on alati väärtustanud linna arengusse panustanud ettevõtjaid ja teeb seda ka tulevikus,“ kommenteeris komisjoni esimees Kristjan Järvan.

“Meie eesmärk on valida nimed, mis peegeldavad Tallinna mitmekesist ajalugu ja kultuuripärandit. Töösturid on meie esimene valik, kuid tulevikus katavad trammide nimed ka teisi olulisi valdkondi ja isikuid. Oleme võtnud eesmärgiks kaasata järgmiste nimede valimisse ka linlasi, eriti teatud kategooriate puhul, et tagada nimedele laiapõhjaline toetus ja tähendus,” lisas Järvan.

Kokku asub Tallinna teenindama 23 uut PESA trammi. Uued trammid lisatakse liini teenindama järk-järgult ning vastavalt sellele toimub ka nende väliskujunduse, sealhulgas nimede kleepimine, millest esimesed neli on plaanitud sellesse sügisesse. Iga tramm saab endale väärika nime, mis on hoolikalt valitud komisjoni poolt, arvestades Tallinna ajalugu ja linnaelanike ettepanekuid.

Lähemalt saab esimeste väljavalitud nimede kohta lugeda siit:

Christian Barthold Rotermann oli Tallinna suurärimees, kesjuhtis ja laiendas alates 1865. aastast oma isa alustatud äritegevust raua- ja puidutööstuse alal. Peagi ehitas ta Rotermanni kvartalisse aurusaeveski, makaroni- ja leivavabriku, uue kaubahoone Mere puiestee äärde ning viljaveski, mis kasvas Tallinna suurimaks. 1921. aastal muudeti Christian Rotermanni firma aktsiaseltsiks Rotermanni Tehased ja lisati äritegevusse autondus. Avatud autoosakond tegeles sõidu- ja veoautode ning autokummide impordi ja müügiga. Esindati selliseid ettevõtteid nagu Opel, Oldsmobile, Essen, La Salle ja Friedrich Krupp AG. Rotermanni Tehastes sai tööd 200 inimest.

Martin Christian Luther oli suurtööstur. Pärast oma isa surma sai temast 1914. aastal mehaanilise puidutööstuse ASi A. M. Luther omanik ja direktor ning ta oli selles ametis 1939. aastani. Puidutööstuse AS A. M. Luther oli Eesti suurim puidutööstusettevõte, kus valmistati vineeri, kontorimööblit, toolipõhju ja ‑seljatugesid, millest suur osa eksporditi. Siseturule tehti kohvreid, tünne, kübarakartonge, ranitsaid, paberikorve jms. 1930. aastatel, kui vineeri eksportimise võimalused vähenesid, alustas vabrik magamis-, elu- ja vastuvõtutubade ning kabinetimööbli ja lennukivineeri tootmist siseturule. M. C. Luther osales veel mitme ettevõtte asutamises (Eesti Elektrimasinate Ehituse AS, Eestimaa Tööstus- ja Kaubanduspank) ja juhtimises (tubakatööstuse ASi Laferme, Balti Puuvilla Ketramise ja Kudumise Vabriku ASi ja lennuühingu ASi Aeronaut juhatuse liige, ASi G. Scheel ja Ko panga ning Eesti Panga nõukogu liige). Ta oli ka kauaaegne Vabrikantide Ühisuse esimees ja Kaubandus-Tööstuskoja suurtööstuse sektsiooni esimees.

Franz Krull
tegutses metallitööstuses. Ta asutas 1865. aastal viinavabrikuseadmeid valmistava töökoja, mis laienes kiiresti. 1875. aastal koliti see Narvast Tallinna. Viinavabrikuseadmete valmistamise kõrval alustati tärklisevabriku- ja saeveskiseadmete, külmutusseadmete ning aurumasinate ja ‑katelde tootmist. 19. sajandi lõpul jätkas ettevõte tegevust aktsiaseltsina. Külmutusseadmed, mis moodustasid toodangust 10–15 protsenti, olid tehase peamine ekspordiartikkel kahe maailmasõja vahel. Pärast esimest maailmasõda lisandusid toodangu nimekirja põllutöömasinad, turbapressid, lokomobiilid, põlevkiviõlitehaste seadmed ja mitmesugused tarbekaubad. Franz Krulli tehasest kujunes 1930. aastate lõpuks Tallinna ja kogu Eesti suurim metallitööstusettevõte, kus oli ligi 900 töölist.

Johannes Lorup oli suurärimees ja rahvusliku klaasitööstuse rajaja. 1924. aastal üüris ta esimese maailmasõja ajal seisma jäänud Meleski klaasivabriku ning taasalustas seal purgi- ja pudelitootmist. 1934. aastal tõi ta oma tootmise üle Tallinna Koplisse, üürides selleks endise Bekkeri laevatehase tühjana seisnud vabrikuhoone. Juba järgmisel aastal sai Lorupi klaasivabrikust turuliider. 1937. aastal, kui alustas tööd kristalliosakond, muutusid Lorupi vabriku kristallitooted üheks populaarseimaks uudistoodanguks. Vabriku klaasist, poolkristallist ja kristallist toodete valik oli lai. Sinna kuulusid karahvinid, vaasid, kannud, klaasid, piimapudelid, kausid, soola- ja pipratoosid, õllekannud, tuhatoosid jne. Toodangu nimekirjas seisis üle tuhande toote, millest osa läks ekspordiks.

4