GALERII: Kohviktramm Pauliine saab uuendatud

Trammikohvik Pauliine 11.04.2011, puldis Andrei Portnov. Foto: Mark Kitajev

Pauliine sõitis liini kuni juunini 1988, misjärel tehti sellest kohviktramm. Hetkel on viimaseks välimuseks kirsipunane ning renoveerimistööd käivad.

Gotha G4 nr. T-31 trammi renoveerime seetõttu, et see on osa trammide ajaloost Tallinnas ja viimane säärane säilinud tramm. Lisaks on sellel peaasjalikult ka väljarentimise funktsioon. Põhiliselt on see mõeldud rendisõitudeks koos trammijuhiga. Lisaks aastapäevadel osalemine sarnaselt teistele ajaloolistele trammidele.

Kohviktrammi on välja renditud erinevateks sündmusteks. Enne rentimisega jätkamist tuleb trammiga teha mingi hulk katsesõite, seega võiks tramm kõigile renditav olla 2025. aasta I kvartalis. Seda juhul, kui kõik plaanipäraselt läheb ja mingeid suuremaid tehnilisi rikkeid või ootamatusi ei tule.

Gotha G4 ehk meie numeratsiooni järgi T-31 trammi kallal hetkel tööd käivad, muuhulgas on suuremateks töödeks plaanis järgmised tegevused:

Üldised elektritööd

Jõuelektri osa hakkab valmis saama, katsena sai ka koha pealt tramm liikuma. Juhtelektri osas käib kilpide paigaldus ja kaabeldustööd. Samuti käivad tööd akukasti ja akude kallal. Trammile tuleb eelnevast rohkem kilpe, sest eelkõige on oluline ohutus ja kaitseahelaid on varasemast tunduvalt rohkem. Samuti paigaldatakse erinevaid elektriseadmeid nagu tuled, juhtpuldi kaabeldus, kütteseadmete kaabeldus, audiokaabeldus jt.

Abitoitemuunduri paigaldus

Trammil tekivad salongi ka 230 VAC ja USB pesad, et sõites saaks 21. sajandi seadmeid kasutada. Lisaks on kogu madalpinge (24 VDC) ehk trammi juhtimine lahendatud muunduri baasil, mille jaoks sai trammile ka ehitatud eraldi hermeetiline kast põhja alla.

Uksemehhanismide integreerimine KT4 trammide põhjal.

Kohviktrammina oli tagumine uks ajutiselt kinni ehitatud, tagamaks trammi algne välimus ja ohutuse seisukohalt väljapääsude olemasolu. Tegime antud ukseava tagasi, tublid lukksepad tegid nullist ka vanade uste järgi kolmanda komplekti uksi juurde. Selliseid nikerdamis- ja leiutamistöid on tegelikkuses trammil väga palju, sest varuosi ei toodeta juba aastakümneid. Ehk kõik, mis on puudu, tuleb ise ehitada või siis teistelt trammidelt laenata ja integreerida.

Salongi siseinterjööri tööd

Põranda aluspaneelistik on paigaldatud, tööd käivad kinnituste ja muude detailide kallal, et saaks ka seinad ja laed paika. Kuna vanad paneelid on suuremas osas täielikult amortiseerunud, siis tehakse praktiliselt kõik siseinterjööri paneelid uued, siiahulka seinad ja laed. Seinte ja lagede alla läheb ka kaasaegne heli summutav isolatsioonimaterjal.

Akende paigaldus

Käsitööna keevitatakse igale aknale oma raam, sest vanad raamid olid liialt ära roostetanud ja aknad sinna ette ei käinud. Eriliselt keerukad on nurgas olevad kumerad aknad, mis on igaüks oma mõõdus.

Lukksepa- ja keevitustööd

Iga uue osa jaoks on tarvis oma kinnitust ehk need tuleb esmalt lukksepatööna valmis teha ja trammi külge õigesse kohta saada. Sinna alla käivad muuhulgas ka istmete kinnitused, mis on tarvis enne seinte kinni ehitamist valmis teha. Alusvankrite tööd, lõõtsade paigaldus ja muu väljastpoolt nähtav on suures osas lõpule viidud.

11