Juhtimiskeskus toob kaasa olulised muudatused senises töökorralduses

Janek Laev. Foto: Mark Kitajev

Juhtimiskeskuse loomise plaanidest ja vajadusest on ettevõttes räägitud, kirjutatud ning inimesed ikka suheldes vahetavad teavet. Palju vähem on teada selle muudatuse vahetust mõjust meie ettevõtte igapäevasele töökorraldusele ja meie töötajatele.

Mõju töökorraldusele on üsna ulatuslik ja puudutab esmajärjekorras dispetšereid ning ühissõidukijuhte. Kõige enam muutub dispetšerite töö, sest muutub sisuliselt kõik.

Muutub töökoha asukoht. Paljudele senistele dispetšeritele saab uueks töökoha asukohaks Kadaka tee 62a, kus õige pea valmib uus kaasaegne töökeskkond. Tuleb harjuda uue marsruudiga töö ja kodukoha vahel. Kuna töötajaid tuleb juurde, siis on planeeritud parandada ka parkimisvõimalusi töökoha juures.

Muutuvad kolleegid. Kuna dispetšerid koonduvad kokku kõikidest senistest dispetšer- punktidest üle linna, siis tekib uus meeskond. Tuleb harjuda meeskonnatööga ja uute kolleegidega ning nüüd tekib võimalus üksteist keerukamates oludes aidata. Hästi kokku töötav  meeskond oli üks muudatuse eesmärkidest. Juhtimisekeskuse meeskonda on arvatud nii sisevalve, järelevalve, energodispetšer kui ka tulevikus uute funktsioonide kandjad (nt tehnosüsteemide dispetšer mida on põgusalt arutatud jne). Uus meeskond loob sünergia liinitöö korraldamise teenuse, sisevalve teenuse, järelevalve teenuse ja energodispetšeri rolli vahel – üks meeskond ja üks eesmärk.

Muutub töökeskkond. Uus ümberkorraldatud juhtimiskeskus hakkab tööle uues ja selleks tööks spetsiaalselt disainitud töökeskkonnas, kus on väga head töötingimused. Töökeskkonna toimimine on tagatud 24/7. Kuna juhtimiskeskus valdab ettevõtte jaoks tundlikku teavet, siis on juhtimiskeskus väga piiratud juurdepääsuga. Juhtimiskeskusel on oma puhkeruum, mis võimaldab dispetšeritel kiiresti töökohale naasta, kui selleks peaks vajadus tekkima.

Muutuvad töövahendid. Kui seni nägid töötajad vaeva sõidukjuhtidele vajaliku dokumentatsiooni komplekteerimisega, liinitöö andmete kandmisega sõidukijuhtide volikiri sõidulehtedele, kõikvõimalikesse aruannetesse, siis nüüd hakkab olema töövahendiks üks juhtimiskeskuse tarkvara, mis võimaldab juhtumeid menetleda ühesugustel alustel ja ühtemoodi. See võimaldab ühtlustada ka juhtimisekeskuse tööprotsesse. Juhtimiskeskuse tarkvaraga automatiseeritakse paljud täna käsitsi tehtavad protsessid nagu nt alkodata andmete töötlemine, sõidudokumentide komplekteerimine ja edastamine ning läbipääsu juhtimine. Uue  töövahendi võtame kasutusele õige pea. Juhtimiskeskuses võetakse kasutusele tarkvara põhine telefon- ja raadioside, mis võimaldab erinevatel töökohtadel vastu võtta nii telefonikõnesid kui suhelda raadioeetri kaudu nii trolli- kui trammijuhtidega. Kuna tegemist on täiesti uute tarkvaradega, siis väljaõppeks ja harjumiseks läheb kindlasti oma aeg.

Muutub tööpõhimõte. Senine töökorraldus oli rõhuasetusega dokumentatsiooni komplekteerimisele ja käsitsi täitmisele, ettevalmistustöö ja liinitöö katkestuste taastamisele, siis nüüd võimaldab uus tarkvara keskenduda rohkem ettevalmistuse ja liinitöö seirele ning sekkuda, kui selleks vajadus. Selles on põhimõtteline erinevus – ennetada ettevalmistuse protsessis ja liikluses ettetulevaid töötõrkeid. Nt juhul kui trammiteele on ette kukkunud puu, siis ühises inforuumis saavad teabe kohe ka bussi ja trolli dispetšerid, kes saavad hakata  tegelema samaaegselt töö ümberkorraldamisega.

Muutub Juhtimiskeskuse kontaktnumber. Kui seni olid kasutusel väga erinevad telefoninumbrid transpordiliikide kaupa, siis nüüd jääb kõikide ühissõidukijuhtide käsutusse üks ja ühine Juhtimiskeskuse telefoninumber 8007 711. Oluline on teada, et number on sõidukijuhtidele helistamiseks tasuta. Kuna juhtimiskeskuses saab olema päevasel ajal üheaegselt 6-7 inimest, siis loodame lahendada ka probleemi, kus sõidukijuhtide kõnedele ei suudeta operatiivselt vastata. On oluline rõhutada, et soovime selle numbri jätta rangelt liinitöö teenindamise otstarbeks kuna see on meie kõige olulisem teenus ja põhiäri. Muude küsimuste lahendamiseks töötatakse hetkel ettevõttes välja uut tööprotsessi, mille kohta jagatakse teavet koheselt kui uusi tööprotsesse hakatakse juurutama.

Muudatused puudutavad ka ühissõiduki- ja sotsiaaltranspordi sõidukijuhte. Iseteeninduse põhimõte. Iseteenindus on uus lahendus sõidukijuhtide jaoks. Iseteenindus on meie igapäevaelus kõikjal kuhu läheme, olgu selleks parkimine, poeskäik, pangateenused jne. Nüüd siis ka meil ettevõttes. Liinidele väljumisel tuleb läbida tervisekontroll ning juba ongi sõidukijuhi dokumentatsioon loodud ja ootab sõidukis QR koodi taga. Kui seda skaneerida, siis sealt on leitavad kõik vajalikud andmed (sõidukorraldus, liinigraafik, töögraafik, ümbersõidud). Juhul, kui sõidukijuhil ei ole skaneerimise võimalust, siis on tervisekontrolli seadmete juures printer, mis nõudmisel väljastab ühe nupuvajutusega sõidukijuhile tema liinigraafiku. Vajadusel on võimalus printida liinigraafik ka õhtuseks vahetuseks või teise juhi jaoks. Digitaalsete dokumentide avamisel on võimalik sama rakendusega juhtimiskeskusele tagasisidestada saamata jäänud või hilinenud lõunapaus. Juhul, kui digitaalseid dokumente ei kasutata, siis tuleb oma lõunapausile või vaheajale hilinemisest teavitada dispetšerit, kes fikseerib muutuse.

Digitaalsete dokumentide lahendus on välja töötatud ja kooskõlastatud Politsei- ja Piirivalveametiga.

Muudatus puudutab kogu organisatsiooni ja muudatus on juba alanud. See on suur muutus meie töötajate jaoks, seetõttu oleme hakanud ettevalmistustega peale juba paralleelselt ehitustöödega. Digitaalseid dokumente on testinud ühissõidukijuhtidest koosnev testgrupp, kes on andnud väärtuslikku tagasisidet tööprotsesside parendamiseks, seetõttu oleme saanud neid ka arvestada ja töösse panna. Järgmisel nädalal rakendatakse uus läbipääsusüsteem, kus liinitööle ja erivedudeks väljastatakse läbipääsu õigus väravast juba juhtimiskeskuse tarkvara abil. Samuti testivad ka dispetšerid uut tarkvara ja nende tähelepanekud on väga vajalikud, kuna see tarkvara saab olema ju eelkõige nende töövahend. Uue tarkvara koolitus toimus juba eesmine nädal ja nende koolitustega jätkame kuni tarkavara kasutuselevõtuni. Kuna juhtimiskeskuse käivitamine muudab väga paljusid tööprotsesse, siis proovime juurutamist alustada varakult ja järk-järgult.

Janek Laev
Juhtimiskeskuse ekspert

PS. Loe ka 2022. aastast persoonilugu Janek Laevaga, kui talle omistati pikaajalise tiheda ja tulemusliku koostöö ning panuse eest tunnustus Soome ja Eesti riigi vahel seoses Häirekeskuse loomise ning erinevate reformidega edasiminekul. Loe SIIN.

ЧИТАТЬ НА РУССКОМ →

Центр управления  принципиальное изменение принесет важные изменения в работе диспетчеров

О планах и необходимости создания Центра управления на предприятии говорили, писали, обменивались друг с другом информацией. Гораздо меньше известно о непосредственном влиянии этого изменения на повседневную организацию труда нашего предприятия и на наших работников.

Влияние на организацию труда весьма обширно и в первоочередном порядке затронет диспетчеров и водителей общественного транспорта. Сильнее всего изменится работа диспетчеров, ведь изменится практически всё.

Изменится адрес места работы. Многие наши диспетчеры будут работать по адресу Кадака теэ, 62a, где совсем скоро будет создана новая и современная рабочая среда. Потребуется привыкать к новому маршруту от дома до работы. Поскольку у нас появятся новые сотрудники, планируется также улучшить возможности парковки у работы.

Сменятся коллеги. Поскольку диспетчеров соберут в одном здании со всех городских диспетчерских пунктов, сложится новый коллектив. Потребуется привыкать к командной работе и новым коллегам, и теперь можно будет помогать друг другу в сложных ситуациях. Одной из целей изменения был сработанный коллектив. В команду Центра управления включены как сотрудники внутреннего контроля, надзора и энергодиспетчер, так и представители новых должностей (например, диспетчер техносистем, должность которого бегло обсуждалась, и т. д.). Новый коллектив создаст синергию между организацией работы линий, внутренним контролем, надзором и работой энергодиспетчера — единый коллектив и одна цель.

Изменится рабочая среда. Новый преобразованный Центр управления приступит к работе в новой рабочей среде с отличными условиями труда — она была создана специально для этого. Будет обеспечено функционирование рабочей среды 24/7. Поскольку Центр управления располагает деликатной для предприятия информацией, доступ туда будет строго ограничен. В Центре управления будет своя комната отдыха, что позволит диспетчерам при необходимости быстро возвращаться на рабочие места.

Изменятся средства труда. Если до сих пор работники корпели над составлением необходимой документации для водителей, внесением данных по работе линий в водительские маршрутные листы и всевозможные отчеты, то теперь для работы будет использоваться единое программное обеспечение Центра управления, которое позволит обрабатывать случаи одинаково и на равных основаниях. Это позволит унифицировать и рабочие процессы Центра управления. С помощью программного обеспечения будут автоматизированы многие процессы, которые сегодня выполняются вручную, такие как обработка алкоданных, комплектация и отправка путевых документов и управление доступом. Мы внедрим новое средство труда совсем скоро. В Центре управления будет внедрена телефонная и радиосвязь на базе программного обеспечения, что позволит различным работникам принимать телефонные звонки и общаться с водителями троллейбусов и трамваев по радиоэфиру. Поскольку программы совершенно новые, обучение и освоение, несомненно, потребуют времени.

Изменится принцип работы. В текущей организации труда делается упор на заполнение документов от руки и их комплектацию, на подготовительную работу и восстановление работы линий после неполадок, а новое программное обеспечение позволит уделять больше внимания мониторингу подготовки и работы линий и при необходимости вмешиваться. Это принципиальное различие — предотвращать неполадки, возникающие в процессе подготовки и на дороге. Например, если на трамвайные пути упадет дерево, то информацию об этом в едином информационном пространстве сразу получат также диспетчеры автобусов и троллейбусов, которые смогут приступить к реорганизации работы.

Изменится контактный номер Центра управления. Если до сих пор для разных видов транспорта использовались самые разные телефонные номера, то теперь для всех водителей будет введен единый номер Центра управления 8007 711. Важно, что звонить по нему они смогут бесплатно. Поскольку в дневное время в Центре управления будет находиться 6-7 человек, мы также надеемся решить проблему с неспособностью оперативно отвечать на звонки водителей. Стоит подчеркнуть, что мы хотим, чтобы этот номер использовался строго для обслуживания при работе на линиях, поскольку это наша важнейшая услуга и основной бизнес. Для решения прочих вопросов сейчас на предприятии разрабатывается новый рабочий процесс, информацией о котором мы поделимся сразу перед его внедрением.

Изменения затронут водителей общественного и социального транспорта. Принцип саммообслуживания. Новым решением для водителей станет самообслуживание. Оно присутствует в нашем быту, куда бы мы ни пошли, будь то парковка, поход в магазин, банковские услуги и т. д., а теперь будет и на нашем предприятии. Для выезда на линии потребуется медосмотр, а документация для водителя уже создана и ждет его в транспорте в виде QR-кода. Если просканировать его, отобразятся все необходимые данные (организация поездок, график линии, график работы, объезды). Если у водителя нет возможности просканировать код, то рядом с устройствами медосмотра есть принтер, который по запросу выдает водителю график его линии одним нажатием кнопки. При необходимости можно также распечатать график линии на вечернюю смену или для другого водителя. При открытии электронных документов в том же приложении можно сообщать в Центр управления о неиспользованных или пропущенных обеденных перерывах. Если электронные документы не используются, то о своем опоздании на обед или перерыв следует сообщать диспетчеру, который зафиксирует изменение.

Приложение для электронных документов разработано и согласовано Департаментом полиции и погранохраны.

Изменение затронет всю организацию и уже началось. Это крупное изменение для наших работников, и потому мы начали подготовку уже параллельно со строительными работами. Электронные документы испытывала тестовая группа водителей общественного транспорта, которые предоставили ценную обратную связь по улучшению рабочих процессов, и мы смогли ее учесть и использовать. На следующей неделе будет внедрена новая система доступа: право доступа для работы на линии и спецперевозок будет предоставляться еще на воротах с помощью программы Центра управления. Тестировать новую программу будут и диспетчеры, и их замечания очень нужны, поскольку это будет в первую очередь их средство труда. Курс по новому программному обеспечению прошел еще в первую неделю, и мы продолжим проводить эти курсы до его ввода в эксплуатацию. Поскольку запуск Центра управления изменит очень многие рабочие процессы, мы постараемся начать внедрение заблаговременно и постепенно.

11